Novinky / Aktuality

(Ne)lidský přístup bankovní instituce.

Nemocné dítě obětí lhostejnosti bankovního gigantu?

Rádi bychom se touto cestou podělili o zarážející přístup bankovní instituce k problému s charitativním účtem postiženého chlapce z Tábora a konečně se snad domohli vyřešení nastalé situace.

Adámkovi je  devět let a v dětství mu byla diagnostikována centrální svalová hypotonie. Jeho léčba spočívá především v náročných rehabilitacích, kterou bohužel nehradí žádná zdravotní pojišťovna. Tyto stojí ročně desítky tisíc korun a jeho rodiče se snaží shánět potřebné finance kde se dá. Z tohoto důvodu zřídili u Komerční banky, a.s., pro sběr finančních prostředků tzv. transparentní účet (115-8086690247/0100), jehož smyslem je zviditelnění mzdových transakcí, prostřednictvím nichž jsou pak motivováni další přispěvatelé.

I já jsem se rozhodl, že přátelům přispěji a v květnu loňského roku jsem poukázal na tento účet pro mě ne bezvýznamnou částku 56 tisíc korun. V následujících dnech jsem si ověřil, že se na něm suma objevila a vše bylo tedy v pořádku. Jaký však byl můj údiv, když jsem o zhruba dva měsíce později zjistil, že se najednou tato částka na účtu vůbec nezobrazuje.

Ihned jsem reagoval a napsal e-mail bance. Pracovnice, která se mojí e-mailovou stížností zabývala, mi nevzrušeně odpověděla, že jde jen banální technický problém, který se řeší. A to že se nevypsalo padesát šest tisíc nebo možná úplně zmizelo? Padesát tisíc sem, padesát tisíc tam. Částka pro tento finanční ústav zřejmě nepodstatná a bezvýznamná. Ne však pro jednotlivce a především pro Adámka. Částka, která může motivovat další dárce. Ovšem jen v případě, že ji někdo uvidí. 

Pár dní po upozornění najednou ona částka na výpisu účtu záhadně a potichu opět  naskočila a tím bylo pro banku vše zřejmě vyřízeno. Čekali byste nějakou oficiální omluvu? Čekali byste projevy zájmu nebo snad dokonce finanční kompenzaci? Čekali byste i přes několikeré pobídky marně. 

Následně jsem ještě dostal tip, že v bance působí také ombudsman a je možné se obrátit na něj. Nelenil jsem a napsal e-mail i jemu s tím, že by si nastalá situace zasloužila přinejmenším jako gesto dobré vůle, kdyby tento charitativní účet byl alespoň osvobozen od poplatků za příchozí a odchozí platby a za vedení účtu. Ale opět jsem se se zlou potázal. Ombudsman tyto záležitosti nemá v gesci a vrátil moji žádost zpět původní pracovnici. A ta mě, jak jinak odmítla a co se týká jakékoliv kompenzace uvedla, že se jejich banka už věnuje charitě v jiných projektech. Zkrátka tento bankovní moloch pohnuté osudy běžných lidí evidentně nezajímají. 

Znechucený naprosto neempatickým přístupem jsem se tímto už nechtěl zabývat,  přidělávat ještě další starosti rodičům Adama a nechal to tedy celé plavat.

Uplynulo něco přes rok a rozladění z tohoto přístupu už pomalu vyprchalo. Ale asi to jednou nestačilo a máme tu opět problém. Je to zhruba čtrnáct dní, co jsme zjistili, že veřejný výpis  transparentního účtu je zcela nefunkční a hlásí chybu. Dokonce ze seznamu transparentních účtů zkrátka úplně zmizel. Banka údajně přechází na nějaký nový systém a ke vší smůle to opět odnese Adámek. Maminka Adámka, jako majitelka účtu, se telefonicky obrací na banku a problém nahlásí. Je několikrát přepojena, technické oddělení je nedostupné, tak se závada jen zaznamená někam do fronty. Reálně se však nic nemění, účet stále nefunguje a tak po několika dnech chybu opět urguje.  

V současné chvíli  tedy účet, který má motivovat k dalším platbám, potencionální dárce svou nefunkčností naopak odradí. Máme tu už i konkrétní příklad příslušníka z rodiny, který chtěl přispět vyšší částkou, ale poté co zjistil, že se účet nezobrazí sdělil, že nemá důvěru na něj  cokoliv posílat. Dochází tedy k jednoznačnému poškození klientů, což je u charitativního účtu, na němž je celý projekt pomoci postaven, téměř zničující!

Rozumíme, že se může vyskytnout technický problém, jako kdekoliv jinde. To se dá pochopit. Ale už se nedá pochopit postoj tohoto komerčního gigantu, který nemá tolik studu a soudnosti, aby se k problémům postavil čelem, místo přehazování řešení jako horké brambory z jednoho oddělení na druhé. 

A tak se rodiče, plně zaměstnaní péči o syna, místo kompenzace za nastalé technické selhání banky ještě navíc potýkají  s neochotou a laxnosti této instituce a jejích zaměstnanců.

A jaký je tedy současný stav? Když teď vyzkoušíte odkaz z Adámkova webu www.pomozteadamovi.cz na transparentní účet, tak se vypíše jen: “Něco se nepovedlo.” S tím se nedá než souhlasit. Něco se opravdu nepovedlo.  Něco se nepovedlo Komerční bance, a.s.!

Ondřej Kalivoda (podporovatel) a Jana (maminka Adámka) 


Táborský deník  |  článek z 11.10.2023

https://taborsky.denik.cz/zpravy_region/pomoc-adamek-komercni-banka-transparentni-ucet-potize.html

 

Facebook